به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، اگرچه تجهیزات هوایی ارتش آمریکا همواره به عنوان یکی از نقاط قوت و سرپنجه های حملات و تجاوز به کشورهای دیگر محسوب می شدند اما حجم سقوط هواگردهای ارتش آمریکا در سالهای اخیر رشد قابل توجه و شگفت آوری داشته و اکنون نیز رکورد چند سال اخیر را شکسته و باعث کشته شدن تعداد زیادی از خلبانان و خدمه پروازی در این کشور شده است. فشار عملیاتی در خاورمیانه روی هواگردها و کاهش برخی از بودجه های دفاعی از جمله عواملی است که به عنوان دلیل این سقوط ها معرفی می شوند.
این در حالی است که در افکار عمومی و حتی برخی کارشناسان نظامی، یگانهای هوایی آمریکا نماد و نشانه ای از تکنولوژی روز و فاقد هرگونه اشتباه یا حادثه تصور می شوند؛ بویژه آنکه با بروز هر نوع حادثه هرچند کوچک برای یگانهای هوایی کشورمان، موجی از یأس و سیاه نمایی درباره این یگانها به راه می افتد، به صورتی که انگار در ارتش کشوری چون امریکا، سالانه فقط ۱ حادثه رخ می دهد و در ایران، صدها و هزاران! بر این اساس، در ادامه نگاهی به نوع کلاس بندی سقوط ها و سقوط های رکورد شکن در سال ۲۰۱۸ خواهیم داشت.
سقوط های نظامی چند نوع هستند؟
در نیروهای مسلح آمریکا حوادث برای هواگردها با سه وضعیت A، B و C مشخص می شوند. حوادث سری c به حوادثی با خسارتی بین ۵۰ تا ۵۰۰ هزار دلار گفته می شود که تلفات مرگبار نداشته و صرفا باعث از دست رفتن روز کاری برای اشخاص و وسیله پرنده می شود. حوادث سری B به اتفاقاتی گفته میشود که بین ۵۰۰ هزار تا دو میلیون دلار خسارت داشته و در بین پرسنل باعث فلج دائم یا بستری شدن سه نفر یا بیشتر شود. حوادث سری A باعث خسارت بیش از ۲ میلیون دلار یا نابودی وسیله پرنده شده یا موجب فلج دائمی و مرگ پرسنل شود. از سال ۲۰۱۳ تا زمان فعلی در سال ۲۰۱۸ چیزی در حدود ۵۸ سانحه سری A در ارتش آمریکا رخ داده است و در مجموع در این مدت ۱۶۸ نفر از خلبانان یا خدمه پروازی جان خود را در این حوادث از دست داده اند.
بر اساس تحقیقات انجام شده، حوادث برای پرندههای سرنشیندار آمریکایی در مدلهای مختلف بعد از کاهش بودجه در سال ۲۰۱۳ میلادی تا به امروز، افزایش ۳۹ درصدی را نشان میدهد. کارشناسان اعتقاد دارند با کم شدن بودجه و البته زیاد بودن پروازهای عملیاتی در یگانهای هوایی ارتش آمریکا فشار زیادی به بخش تعمیر و نگهداری و همچنین یگانهای آموزشی وارد میشود و در نتیجه افزایش عمر پروازی وسایل و کاهش سطح آموزش تبدیل به دو عامل اصلی برای سقوط ها می شود.
تا قبل از سال ۲۰۱۸، سال ۲۰۱۶ میلادی با ۳۵ کشته پرتلفات ترین سال برای هوانوردان نظامی آمریکا بود اما سال ۲۰۱۸ هنوز به پایان نرسیده و عدد کشته ها در این سال به ۳۵ رسیده است و احتمالا این رقم بالاتر رفته و رکورد سال ۲۰۱۶ نیز جا به جا شود. نکته اینجاست که در سال بندی مورد نظر سال های مالی در نظر گرفته می شود. سال مالی ۲۰۱۸ در آمریکا در حقیقت از اول اکتبر ۲۰۱۷ میلادی آغاز شده است.
نگاهی به حوادث هواگردهای آمریکایی در سال مالی ۲۰۱۸
در روز اول اکتبر ۲۰۱۷ یک فروند هواپیمای آموزشی T-۴۵C نیروی دریایی آمریکا در تنسی سقوط کرد و هر دو خدمه آن کشته شدند.
یک فروند بالگرد CH-۵۳E در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۷ متعلق به سپاه تفنگداران دریایی آمریکا در ژاپن سقوط کرد. ۷ خدمه بالگرد نجات پیدا کردند اما بالگرد نابود شد.
در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۷ یک فروند هواپیمای ترابری ناو نشین C-۲ در آب های ساحلی ژاپن سقوط کرد که ۳ نفر از خدمه آن کشته شدند و ۸ نفر نجات پیدا کردند. در بیستم ژانویه ۲۰۱۸ میلادی نیز یک فروند بالگرد آپاچی ارتش آمریکا در صحرای مواجوه در کالیفرنیا در یک پرواز تمرینی سقوط کرده و هر دو خدمه آن کشته شدند.
در ۱۴ مارس یک فروند اف ۱۸ سوپر هورنت مدل اف بعد از پرواز از پایگاهی در فلوریدا دچار سانحه شده و سقوط کرد. هر دو خدمه هواپیما را ترک کردند اما به دلیل آسیب های وارده کشته شدند. در ۱۵ مارس یک فروند بالگرد مخصوص امداد و نجات HH-۶۰G Pave Hawk در غرب عراق سقوط کرده و هر هفت سرنشین آن کشته شدند.
در سوم آوریل یک فروند جنگنده عمود پرواز هریر سپاه تفنگداران دریایی در جیبوتی سقوط کرد که خلبان موفق شد به سلامت جنگنده را ترک کند. در روز ۴ آوریل یک فروند بالگرد CH-۵۳E در ایالت کالیفرنیا سقوط کرده و هر ۴ نفر خدمه آن کشته شدند. در روز ۵ آوریل هم یک فروند اف ۱۶ متعلق به تیم نمایش هوایی نیروی هوایی آمریکا در نوادا سقوط کرده و خلبان آن کشته شد.
در روز ۶ آوریل یک فروند بالگرد آپاچی ارتش آمریکا در کنتاکی سقوط کرد و هر دو خدمه بالگرد کشته شدند. در ۱۳ آوریل یک فروند اف ۲۲ در زمان پرواز در نوادا دچار مشکل در یکی از موتورها شده و ناچار به یک فرود سخت بر روی شکم هواپیما شد. خلبان از این حادثه جان سالم به در برد.
در ۲۴ آوریل یک فروند اف ۱۶ سی نیروی هوایی آمریکا در فرودگاه شهر Lake Havasu دچار مشکل شده و خلبان با موفقیت ایجکت کرد. همچنین در ۲ می یک فروند هرکولس گارد ملی هوایی آمریکا در ایالت جورجیا سقوط کرد که به مرگ ۹ سرنشین هواپیما منجر شد.
در ۲۳ می یک فروند هواپیمای آموزشی T-۳۸ در می سی سی پی سقوط کرد که هر دو سرنشین با موفقیت هواپیما را ترک کردند. در ۱۱ ژوئن نیز یک فروند اف ۱۵ آمریکایی در ژاپن سقوط کرد که خلبان موفق به خروج از جنگنده شده ولی در حال حاضر در بخش مراقبت های ویژه به سر می برد.
جمع این حوادث از نظر کشته به ۳۲ می رسد که اندکی با آمار منتشره توسط برخی رسانه ها تفاوت دارد و ممکن است عمدا برخی سوانح و تلفات آن، با جزییات مربوطه حذف شده باشند. البته فراموش نکنیم که عمده حوادث مورد اشاره در بالا حوادث از رده A بوده که به مرگ افراد و از بین رفتن وسیله پروازی منجر شده است که برای کشور و ارتشی با اسم و ادعای امریکا، یک آمار وحشتناک و شگفت انگیز است؛ بویژه آنکه آنها عملا با جنگ و نبرد با دشمن خاصی دست و پنجه نرم نمی کنند و اکثر این تلفات، در مانورها و ماموریت های روتین رخ داده که خدمه فنی فرصت بررسی هواپیما را در زمان مناسب داشته و خلبان نیز فشار و استرس جنگ یا وضعیت غیرعادی را در ذهن و بدن خود احساس نمی کند.